Skolen vår, som de fleste andre skoler, mottar eller opplever fra tid til annen situasjoner hvor barn og foresatte er involvert som er vanskelige. Mange ansatte opplever disse situasjonene som svært utfordrende og sakene havner ofte hos oss i ledelsen. Vi har derfor grunnet litt på hva vi kan gjøre for å styrke ansattes kompetanse til å takle og stå i slike vansklige saker/ situasjoner. I alle fall der og da... for vi i ledelsen er ikke ofte den som får første henvendelse.
Vi landet etterhvert på casejobbing med innlagt rollespill. I samarbeid med PPT og helsesøster fant vi fram til fire caser som vi mente var sannsynlige at kunne oppstå. Deretter fordelte vi i ledelsen casene i mellom oss og laget en beskrivelse av hva casene omhandlet. Vi delte også inn alle ansatte i fire grupper, som skulle behandle en case hver.
Casene vi velgte ut var:
- Intriger i mellom foresatte.
- Konflikt mellom foreldre som har vært gjennom et samlivsbrudd.
- Utfordrende foreldremøte hvor en foresatte setter en ny agenda som lærer ikke er forberdt på.
- Henlagt bekymringsmelding levert av en lærer med påfølgende sinte foreldre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar